Pewien Fryzyjczyk zapytany skąd wziął się ów charakterystyczny pantoflowaty kształt holenderskiego kadłuba, po namyśle odpowiedział – „Pragmatyzm”. „Tu łodzie traktowane są jak samochody dostawczy czy ciężarówki. Otwarcie mostu czy śluzy kosztuje tyle samo, bez względu na długość jednostki. Zatem im pojemniejszy kadłub, tym zysk jest większy”. Po namyśle dodał jeszcze – „Bo Holendrzy są jeszcze bardziej „oszczędni” niż Szkoci”. Ten pragmatyzm doprowadził do powstania wielu typów łodzi, które są spotykane tylko w Niderlandach. Niektóre z nich mają dość niezwykłe, choć bardzo proste kształty. Jednym z takich typów jest Schouw. Kadłub z płaskim, szerokim dziobem i rufą typu plategat, zawinięta do wewnątrz burta, niewielkie zanurzenie – oto cechy kadłubów z tej rodziny. A łódź kanałowa Rumba jest stylizowana właśnie na Schouw.
Rumba może służyć jako jednostka robocza lub spacerowo-rekreacyjna. Kadłub spawany jest z blach stalowych. Łódź mimo niewielkich wymiarów jest bardzo pakowna. RUMBA może więc służyć do transportu towarów niczym pick-up lub być traktowa jak okryte wycieczkowe auto z nadwoziem zwanym niegdyś torpedo. Spora jak na tej wielkości kadłub wyporność pozwala na bezpieczny i wygodny transport nawet 10 osób.
Do napędu Rumby najlepie zastosować wysokopreżny silnik stacjonarnym o mocy 10-12 KM. Jednostka może być kierowana kołem sterowym lub tradycyjnym ruplem…
Dane techniczne:
długość 6,00 m
szerokość 2,40 m
zanurzenie 0,40 m
wyporność 1600 kG
silnik 7-12 KM