Halifaxy 37

Halifaxy 37 to katamaran turystyczny przeznaczony do eksploatacji na Adriatyku. Założenia przewidują wykorzystanie jachtu – w sezonie – jako jednostki wycieczkowej, na której 2-3 osobowa załoga będzie organizowała kilkugodzinne ekskursje dla 12 gości. „Po sezonie” jacht będzie wykorzystywany przez załogę „klasycznie” – jako katamaran wyprawowy. Na zimę – po złożeniu – łódka wraca pod dom… Jacht będzie budował Piotr Czarniecki.

Kadłuby o konstrukcji laminatowej – budowane metodą one-off. Dźwigary: tylny i podmasztowy wykonane są z drewna, belka sztagowa – ze stali. Konstrukcja pomostu głównego – od masztu ku rufie – przekładkowa; pomost składa się z trzech segmentów opartych na aluminiowych dźwigarach pomocniczych zamocowanych do gniazd w kadłubach. Przednią i tylną część pomostu głównego kryją niewielkie, sztywne dachy, na których leżą baterie słoneczne. Pod dachem na rufie znajduje się stanowisko sternika z kołem sterowym; na rufie przy burtach usytuowane są schody prowadzące na pokład kadłuba, w pawęż wkomponowane zostały „schody kąpielowe”. Dach przedni przesłania szczyt kompleksu wypoczynkowego; składa się on z kanapy w kształcie litery „U” oraz długiego stołu, na końcu którego znajduje się segment z kuchnią, zlewem i lodówką. Rozpinana między dachami tkanina chroni cały pomost przed słońcem czy deszczem. Zintegrowany wiatrochron i falochron, zamocowany przed przednią belką, chroni pomost przed bryzgami wody i wiatrem; jest ponadto możliwość opuszczenia, wykonanych z tkaniny i przezroczystego tworzywa, ścian bocznych, przedniej oraz tylnej. Pomost przedni (od masztu do belki sztagowej) tworzy siatka; w osi jachtu biegnie sztywny trotuar, którego przedłużeniem jest bukszpryt genakera. Komunikację z pomostem dziobowym i pokładami kadłubów zapewniają schody przy belce podmasztowej. Do wnętrza każdego z kadłubów prowadzą dwie zejściówki; pomiędzy nimi, na śródokręciu każdego kadłuba, mieści się łazienka – każda z dwoma parami drzwi. W każdym kadłubie znajdują się dwie 2-osobowe kabiny oraz skrajnik dziobowy, który można wykorzystać jako magazynek; ewentualnie można tu położyć jedną osobę na rozkładanej koi. Ponadto w jednym kadłubie znajduje się mały kambuz, w drugim zaś kącik nawigacyjny. Pod podłogami i w kilu mieszczą się zbiorniki wody, ścieki oraz paliwo. Wentylacje i doświetlenie wnętrza zapewniają otwierane luki w burtach i pokładzie. Silniki z przekładniami S-drive zamknięte są w dźwiękoszczelnych komorach, które mieszczą się pod kojami w kabinach rufowych. W każdej łazience – na wewnętrznej burcie – znajduje się luk awaryjny/ewakuacyjny.

Katamaran niesie ożaglowanie typu kuter: kliwer na sztywnym sztagu z rolerem, fok na silniejsze wiatry stawiany jest na raksach i wyposażony jest w kontrafał; grot – w prototypie planujemy zrobienie rolera w bomie – bom laminatowy. Jeśli urządzenie będzie szwankować wrócimy „na drogę cnoty” – czyli do klasycznych rozwiązań: layzijacki i systemem szybkiego refowania; genaker klarowany jest w worku zamocowanym na przednim pomoście. Profilowane płetwy sterowe osłonięte są skegami; koniec każdego kryje dolny zawias steru; przewidziano łatwy montaż rumpli w przypadku awarii układu hydraulicznego.

Instalacja elektryczna – dwa niezależne systemy: 1. oświetlenie nawigacyjne, instalacja rozruchowa i ładowania, wentylacyjne obu maszynowni oraz oświetlenie i wentylacja wnętrza kadłuba I 2. zasilanie pomostu głównego i kadłuba II oraz jego wentylacja Instalacje wod-kan (zbiorniki, WC, pompy etc.) w kadłubach są niezależne od instalacji gondoli. Kompleks kuchenny na pomoście głównym zasilany jest i „osuszany” dzięki zbiornikom usytuowanymi w gondoli. Kuchnia z ceramiczna płytą grzewczą na pomoście głównym zasilana jest olejem opałowym z „własnego” zbiornika; kuchnia w kadłubie załogi – gazem ze zbiorników jednorazowych lub spirytusem. Lodówka zasilana jest energią z niezależnego akumulatora ładowanego bateriami słonecznymi i ewentualnie z sieci 230 V.

H37 na www

Dane techniczne:

długość 11,00 m

szerokość 6,20 m

szerokość kadłuba 1,40 m

zanurzenie 1,10 m

wyporność 4500 kg

masa własna 3500 kg

powierzchnia żagli 61/101,5 m2

fok I 22,5 m2

fok II 8 m2

grot 38,5 m2

genaker 63 m2

silnik 2×20 KM

pl_PLPolski
Przewiń do góry