Vistula Express

 

Bocznokołowiec Vistula Express zaprojektowałem blisko 12 lat temu (http://www.port21.pl/2005/04/wislany-bocznokolowiec/)…

6 czerwca 2015 roku spłynął na wodę pierwszy egzemplarz – GLORIA MECHANICA. Ze Zbyszkiem – armatorem G.M. – spędziliśmy wiele czasu na rozmowach na temat tego typu statków w ogóle, a na temat Vistuli szczególnie. W efekcie tych debat wykrystalizowało się kilka modyfikacji.

VE sepia

Napęd – hydrauliczne silniki znajdują się w piastach kół łopatkowych, co pozwoliło wyeliminować ciężkie wały napędowe kół. Według obliczeń minimalna moc silnika spalinowego do napędu tej jednostki wynosi 42 KM, ale specyfika napędu wymaga zastosowania silnika o dużym momencie obrotowym; w projekcie proponuję zastosowanie zmarynizowanego silnika wysokoprężnego o mocy 70-75 KM. Zbyszek poszedł na całość i zainstalował 136-konnego „mercedesa”. Zastosowano ponadto koła ze stałymi łopatami; wykonane ze sklejki łopaty są przykręcone śrubami do stalowych ramion i łatwo wymienić je w razie uszkodzenia.

VE rufa

I druga zasadnicza zmiana – zmieniłem kształt konchy, by dodać nieco wyporności na rufie z uwagi na zmianę planu pokładu i wnętrza*. Powiększona została sterówka, w której znalazło się miejsce na salonik; w kabinie „hotelowej” – za sterówką – mieści się kuchnia, łazienka i dwie 2-osobowe kabiny oraz 800 litrowy zbiornik wody; w kabinie dziobowej – 2-osobowa koja i łazienka. Sterówka i kabina rufowa mają konstrukcje szkieletową – aluminiową – z wypełnieniem z płyt „sandwiczowych”. Kadłub jachtu Vistula Express GLORIA MECHANICA powstał w firmie Yacht Metal w Pleszewie.

Próby na wodzie pokazały, że jacht jest stateczny i dobrze zrównoważony kierunkowo. Cyrkuluje ciasno nawet bez „sztuczek” polegających na różnicowaniu kierunku obrotów i prędkości obrotowych kół łopatkowych. Etap docierania silnika nie pozwala na zbytnie obciążanie układu napędowego – przy blisko połowie obrotów maksymalnych pomp hydraulicznych GLORIA MECHANICA osiągnęła prędkość 9 km/h – nieco więcej niż połowę maksymalnej prędkości wynikającej z oporów kadłuba. W sumie powstały trzy wersje Vistuli Express – pierwszy jest opisany we wspomnianym artykule, draga wersja to GLORIA, a trzecia – zaprojektowana dla miasta Niepołomice – to 14-metrowa wersja „reprezentacyjna” z aluminiowymi nadbudówkami, 4-osobową kabiną dziobową, niewielką sterówką i kabiną tylną, w której mieści się duży salon łazienka i kuchnia.

VE prob

 

*Na zdjęciach widoczne jest niewielkie przegłębienie na dziób – właściwy trym kadłub osiągnie po zabudowaniu kabiny rufowej i zainstalowaniu zbiorników na wodę. Zdjęcie poniżej – właściwy trym, po obciążeniu kadłuba 800 litrami wody.

VE trym

 

VE

Dane techniczne Vistula Experss 14.0

długość kadłuba 14,00 m

szerokość całkowita 5,00 m

szerokość kadłuba 3,20 m

zanurzenie 0,40 m

wyporność konstrukcyjna 7900 kG

silnik – Andoria 4C90 70 KM/4200 obr/min

Dane techniczne Vistula Experss 12.75

długość kadłuba 12,75 m

szerokość całkowita 5,00 m

szerokość kadłuba 3,20 m

zanurzenie 0,40 m

wyporność konstrukcyjna 7500 kG

silnik Mercedes – 75 KM

fot. archiwum armatora

en_USEnglish
Scroll to Top