Drewniany jacht odkrytopokładowy, o klasycznej konstrukcji (szeroka stępka, nadstępka, denniki, stewy, gięte żebra) z poszyciem zakładkowym, to jednostka, która powstawała na skutek zauroczenia łodziami kaszubskimi, spotykanymi już niezwykle rzadko na wybrzeżu polskiego Bałtyku.
Takielunek zależnie od upodobania – slup gaflowy z masztem podtrzymywanym stalowymi linami lub rozprzowy – z masztem wolnostojącym. Na wzmocnionych żebrach wieszane są boczne miecze; mają one profil płasko-wypukły, by zwiększyć ich skuteczność w wytwarzaniu sił przeciwdziałających dryfowi.
Łódź powinna być wyposażona w klasyczne wiosła szalupowe i tradycyjne dulki kołkowe, podkreślające styl jednostki.
Dane techniczne:
długość 5,50 m
szerokość 2,05 m
zanurzenie 0,25/0,65 m
powierzchnia żagli:
ożaglowanie gaflowe
12,6 m2
genua 5,8 m2
ożaglowanie rozprzowe
12,6 m2
Zdjęcia przedstawiają budowany przez M.A.M jacht Dzëk 55, przystosowny do zinstalowania silnika Volvo-Penta MD1 – stąd „pogłębiony” skeg i okno na śrubę.
fot. M.A.M