Oferta zachodnioeuropejskich firm, które wypożyczają hausbooty jest niezwykle bogata – mnogość tras i różnorodność łodzi może przyprawić o zawrót głowy. Ba, w Holandii posiadanie takiego pływającego domu nie jest niczym niezwykłym. Za naszą zachodnią granicą mieszkalne barki, czy może raczej pływające domy są bardzo popularne. I choć naszym kraju jest blisko 4000 kilometrów dróg wodnych, ten sposób podróżowania nie rozpowszechnił się. Polskie śródlądowe szlaki, które są naprawdę piękne i dzikie (w dobrym tego słowa znaczeniu), świecą pustkami. W krajach zachodniej Europy wypożyczenie mieszkalnej barki zwanej z niemiecka hausbootem nie jest problemem. Może kiedyś i u nas każdy będzie mógł wynająć taki pływający dom bez zbędnych formalności. Bo w Europie wygląda to tak: płacimy za czarter, zostajemy poinstruowani, gdzie jest stacyjka, a gdzie dźwignia gazu, robimy ewentualnie jedno czy dwa kółko pod okiem czarterodawcy (cały „kurs” trwa najwyżej 2 godziny) i ruszamy w drogę. W naszym kraju na palcach jednej ręki można policzyć jednostki zaprojektowane specjalnie tak, by pełniły rolę pływającego domu.
Song to stalowa barka rzeczna, która nawiązuje kształtem do holenderskich łodzi transportowych typu Tjalk – niewielkie zanurzenie, solidne stewy, owalny zarys pokładu i przekrojów poprzecznych oraz zawinięta do wnętrza burta zwana boeisel. Kubatura kadłuba pozwala zmieścić w dziobie dwie dwuosobowe kabiny, na śródokręciu – przestronny kambuz, łazienkę z prysznicem i kingston, a naprzeciw kambuza – trzecią 2-osobową kabinę. W podwyższonej części kabiny mieści się sterówka, szafa i salon. Jest także bardziej ekskluzywna wersja rzecznej barki Song – na dziobie, dwie 2-osobowe sypialnie, na śródokręciu – przestronny salon ze stołem, wygodnymi klubowymi fotelami, barek i kominek oraz duża łazienka, kambuz i kingston. W części, w której znajduje się zakryte stanowisko sternika usytuowany jest mały salon i szafy.
Na Song silnik mieści się pod podłogą kokpitu, co w dużym stopniu zwiększa komfort osób, które przebywają pod pokładem. Większość instalacji i zbiorniki mieszczą się pod podłogą sterówki, co znakomicie ułatwia dostęp do tychże w razie potrzeby. Wymiary jednostki nie przekraczają „skrajni”, czyli maksymalnych gabarytów umożliwiających żeglugę po Kanale Elbląskim (te ograniczenia są związane z wymiarami wózków na pochylniach).
Dane techniczne:
długość11,80 m
szerokość 3,00 m
zanurzenie 0,55 m
wyporność 6200 kG
silnik min. 45 KM