Mazur to, komfortowy, turystyczny jacht o konstrukcji drewnianej przeznaczony do żeglugi śródlądowej i po morskich wodach przybrzeżnych; jest syntezą klasycznych linii jachtów szkierowych i jednostek typowych dla „szkoły polskiej”. Mówiąc „szkoła Polska” mam na myśli jednostki mieczowe, seryjnie produkowane z laminatu, z typowym dziś komfortowym wnętrzem – kabiną dziobową, salonem, kambuzem, kabiną sanitarną oraz kabiną podkokpitową.
Linie wodne są zaprojektowane zgodnie z najnowszymi tendencjami i harmonijnie przechodzą w klasyczną bryłę kadłuba ze sporymi, jak na dzisiejsze czasy, nawisami – dziobowym i rufowym. Długa wagonowa nadbudówka z falochronami osłaniającymi obszerny kokpit oraz obszar pokładu między lukiem dziobowym a czołem kabiny; gaflowy grot mocowany do masztu pełzaczami prowadzonymi w szynie oraz żagle przednie na sztywnych sztagach z rolerami – fok i kliwer, stalowy, płytowy miecz sektorowy prowadzony w skrzyni ze stali nierdzewnej, aluminiowa profilowana płetwa sterowa – oto główne cechy, ukazujące łączenie stylistyki jachtów klasycznych, nowych tendencji w projektowaniu jachtów oraz wykorzystania nowoczesnych technologii, przy jednoczesnym zastosowaniu drewna jako głównego materiału konstrukcyjnego.
Kadłub ma konstrukcję drewnianą, półskorupową – to kompozycja drewna, stali i żywic epoksydowych. Przestrzenna kratownica składająca się z zestawu trzonowego, skrzyni mieczowej, denników, grodzi, ram wręgowych oraz elementów zabudowy wnętrza wraz z pracującym poszyciem – klejonym diagonalnie z mahoniowego obłogu – zapewnia dużą sztywność kadłuba. Choć budowa takiego kadłuba jest czasochłonna, rekompensowana jest przez stosunkowo niskie koszy materiałów. Zastosowanie takiej technologii, pozwala zbudować bardzo lekki kadłub, którego masa jest zdecydowanie mniejsza niż jednostek z laminatu P-S podobnej wielkości. Stosunkowo niewielka masa – rzecz oczywista – ma pozytywny wpływ na własności nautyczne; i – co nie mniej ważne – pozwala na holowanie sporego w końcu, jachtu na przyczepie za samochodem osobowym.
Maszt, bom, gafel i bukszpryt, klejone z listew, są puste w środku; taka konstrukcja pozwala zrobić drzewca o masie nawet nieco mniejszej niż z aluminiowych profili. Do jego kładzenia/stawiania wykorzystać można elektryczną wyciągarkę. Stalowy miecz podnoszony jest windą elektryczną o unikatowej, choć prostej konstrukcji, w razie awarii silnika elektrycznego można go podnieść ręcznie – korbą. Aluminiowa, profilowana płetwa sterowa z uwagi na niewielką smukłość, ograniczoną zanurzeniem kadłuba, wymaga zastosowania długiego rumpla; co w przypadku jachtu z rufą konchową nie jest problemem. Można oczywiście zastosować hydrauliczny układ z kołem sterowym. Silnik pomocniczy – wysokoprężny 10-konny Yanmar – mieści się pod schodami zejściówki.
Warto wyposażyć jacht w dodatkowy żagiel na słabe wiatry – genaker; można rozważyć też mocowanie grota do masztu klasycznymi segarsami.
Dane techniczne:
długość 10,00 m
szerokość 2,80 m
zanurzenie 0,45/1,15 m
wyporność 2370 kG
miecz+balast wew. 320-400 kG
pow. ożaglowania S 39/48/64,5 m2
grot 29,5 m2
fok 9,5 m2
kliwer 9 m2
genaker 35 m2
silnik Yanmar 10 KM