Światowid

Stara angielska szalupa używana jako kuter rybacki w Grecji, stała się bazą do budowy jachtu żaglowego. W przypadku adaptacji istniejących kadłubów, należy zmierzyć się z wyobraźnią armatora oraz jego możliwościami manualnymi i możliwościami technologicznymi. Przebudowy greckiego kutra na jacht Światowid, podjął się Polak – doświadczony rzemieślnik, od ćwierć wieku mieszkający w okolicy Aten.

Na podstawie przesłanych zdjęć oraz precyzyjnie określonych wizjach i oczekiwaniach narysowałem sylwetkę jachtu. Potem po zaakceptowaniu powstały rysunki balastowego jachtu otaklowanego jako gaflowy kuter urejony. Dokumentacja zawiera ławę montażową, szablony kadłuba niezbędne do przekształcenia szalupy w kadłub jachtu z rufowym kasztelem, kabiną dziobową i centralnym kokpitem, zład kadłuba, szkielt pokładu, takielunek etc. etc. Armator przyciął rufę szalupy według przesłanych rysunków (na zdjęciu zaznaczona kolorem zółtym), zukosował krawędzie „starego” kadłuba, zbudował (według dokumentacji) wiszącą nad kadłubem ławę montażową do mocowania szablonów, wyciął szablony… Przyszedł czas na wizytę w Grecji i zweryfikowanie powstałej „korespondencyjnie” inwentaryzacji stanu istniejącego i dokumentacji oraz ustawienie szablonów w skorupie kadłuba.

Wyszło nieźle. Na szablonach ułożone zostało następnie poszycie montażowe; potem zaś na tak powstałej makiecie kadłuba wylaminowana została forma negatywowa. Po wyłamaniu modelu wylaminowane zostały „nowe” fragmenty kadłuba, połączone w jedną całość z pozostałymi fragmentami starej szalupy. Szkielet usztywniający skorupę składa się z laminatowych denników, żeber i wzdłużników obłowych; wzdłużnik pokładnikowy sklejony jest z 3 warstw drewnianych listew. Na nim opiera się drewniany szkielet pokładu. Pokryty będzie sklejką i klepką. Wielogodzinne rozmowy „helleńskie” zaowocowały powstaniem nowej, jak mi się wydaje lepszej, wersji osprzętu żaglowego – kecz gaflowy. Budowa trwa…

swiatowid 2

Dane techniczne:

długość całkowita 9,45

długość kadłuba 8,20 m

szerokość 2,35 m

zanurzenie 0,90 m

wyporność 2645 kG

powierzchnia żagli 32-34 m2

silnik min. 12 KM

 

 

 

 

en_USEnglish
Scroll to Top