Sport Saloon 8

Założenia do projektu: katamaran turystyczny, akwen – Adriatyk, Morze Jońskie; załoga – co najmniej dwoje doświadczonych żeglarzy; technologia przewiduje budowę kilku egzemplarzy przez zakład szkutniczy z dużym doświadczeniem; składany do transportu, choć nie przewiduje się corocznego transportu „na zimowanie” do Polski.

długość 8,00 m

szerokość 5,10 m

zanurzenie/wyporność 0,35/1440 kG

zanurzenie/wyporność 0,40 m/1840 kG

zanurzenie z mieczem 1,50 m

powierzchnie żagli

grot 25 m2

fok 15 m2

genaker 36 m2

załoga 1-6 osób [w krótkich rejsach max. 8 osób]

kategoria projektowa C

konstrukcja

szkielet – sklejka, elementy wycinane maszynami sterowanymi numerycznie

poszycie – sklejka [gięta sferycznie, bryty łączone na nakładki „wrośnięte” w szkielet] + laminat epoksydowo-szklany [laminowanie podciśnieniowe]

belki o konstrukcji skrzynkowej – sklejka, drewno

płetwy – konstrukcja skorupowa – sklejka, drewno

wnętrze

koja 1-2-osobowa na rufie, 1-osobowa na dziobie (w dłuższych rejsach może pełnić rolę szafy); koje z napiętej tkaniny + karimata; na śródokręciu – w jednym kadłubie łazienka (prysznic, umywalka, WC), w drugim – kambuz (kuchenka spirytusowa, zlew);

kambuz

przednia cześć gondoli ma sztywny pokład – tu znajduje się salon z kanapą, fotelami i stołem oraz „letnia” kuchnia (zlew, przenośna kuchnia „walizkowa” – na kartusze gazowe P-B); lekkie sklejkowe meble zaprojektowane są specjalnie do tego jachtu, można je „odpiąć” od podłogi gondoli i korzystać z nich na lądzie; wzdłuż burt wewnętrznych oraz tylnej belki biegną sztywne trotuary, w środku rozpięta jest siatka; między belkami masztową i sztagową – siatka;

do wnętrza każdego kadłuba prowadza dwa luki zamykane klapami z poliwęglanu;

wentylacja – każde pomieszczenie wyposażone jest w wentylator zasilany bateriami słonecznymi;

za tylną belką zamocowane są schody [tzw. młynarskie], które po opuszczeniu jednego końca na tali ułatwiają komunikację pokład-ląd/woda;

takielunek

maszt z profilu aluminiowego

olinowanie stałe jedna para want, sztag + wanty diamentowe

olinowanie półruchome – para baksztagów biegnących w kierunku rufy, druga para – do przodu (wpinane w ciężkich warunkach by odciążyć sztag)

maszt składany (bukszpryt pełni rolę wytyku), podczas składania/stawiania przednie baksztagi wpinane są w okucia w osi obrotu masztu, by stabilizować układ; składnie masztu w cęgach ma na celu – głównie – ułatwione taklowanie jachtu;

żebrowy bom zamocowany jest wysoko nad pokładem gondoli, co „dodatkowo podnosi komfort” żeglujących;

Analiza stateczności wykazuje, iż jacht może nieść pełne ożaglowanie marszowe [grot + fok] do prędkości wiatru max. 10,8-11 m/s.

płetwy mieczowe i układ sterowy

lekkie, profilowane [profil asymetryczny], szybrowe płetwy mieczowe prowadzone są w skrzyniach posadowionych tuż przy burtach zewnętrznych, asymetryczny profil podnosi sprawność płetwy zawietrznej [ i powinno się wtedy podnieść płetwę nawietrznej]; dodatkowym elementem wytwarzającym opór boczny są skegi pod dnem każdej z sekcji rufowych;

płetwy sterowe – szybrowe, profilowane [profil symetryczny] spięte są łącznikiem i wychylane za pomocą dużego koła sterowego [autorski, prototypowy układ sterowy], sytemu sterociągów oraz bloków zwrotnych;

instalacje

instalacja wodna zasilana grawitacyjnie ze zbiorników umieszczonych w gondoli, WC typu morskiego;

instalacja elektryczna – trzy niezależne instalacje:

nawigacyjna – akumulator ~60 Ah w gondoli + bateria słoneczna, światła nawigacyjne i lampy salingowe;

hotelowa” w kadłubie prawym – akumulator ~45 Ah w kadłubie + bateria słoneczna, 3 punkty świetlne (LED);

hotelowa” w kadłubie prawym – akumulator ~45 Ah w kadłubie + bateria słoneczna, 3 punkty świetlne (LED);

napęd pomocniczy

dwa silniki o mocy min. 4 KM zainstalowane są w uchylnych gondolach zamocowanych przy wewnętrznych burtach kadłubów – jeden ze śrubą „manewrową” (wysoka sprawność napędu przy małych prędkościach), drugi – ze śrubą „przelotową” (wysoka sprawność napędu przy dużych prędkościach)

en_USEnglish
Scroll to Top