Mazur 101

Jacht Mazur 101 narysowałem w roku 2014. Zwodowany został w lipcu roku 2025. Zanim rozpoczęła się budowa w stoczni Kłobuk, długo szukaliśmy wraz z armatorem wykonawcy; w pierwotnym projekcie kadłub miał konstrukcję drewnianą i diagonalnie klejone – z obłogów – poszycie; koniec końców trafił do Kłobuka. Przeszedł w tym czasie wiele modyfikacji: z gaflowego kutra przeobraził się w slup bermudzki; zmiana technologii budowy „wymusiła” przekonstruowanie kadłuba; narysowałem ze dwie wersje wnętrza (nie licząc modyfikacji), trzy wersje nadbudówki (nie licząc modyfikacji), oraz kilka bomów (sic!). Dość powiedzieć, że się nie nudziłem… Jak wiadomo jacht ma trzy dusze – konstruktora, budowniczego i armatora.

Kadłub ma konstrukcję przekładkową, półskorupową. Przestrzenna kratownica składająca się z denników, grodzi, ram wręgowych oraz elementów zabudowy wnętrza i skrzyni mieczowej wraz z pracującym poszyciem, zapewnia dużą sztywność kadłuba. Maszt i bom klejone są z listew cedrowych, salingi jesionowe; bom jest zamocowany do wysokich cęg. Żagiel klaruje się w „rynnowym” bomie, (przypomina on nieco kadłub wyczynowego kajaka); bom można podwiesić na topenancie, zaś przed położeniem masztu – bez wypinania pięty z okucia – na stropiku do bramy, na której opiera się maszt po położeniu. Do kładzenia/stawiania masztu wykorzystana jest elektryczna wyciągarka, choć maszt waży jedynie około 70 kg, jednak należy pamietać, że jest to ponad 10-metrowy jacht z 12-metrowym drzewcem… Olinowanie stałe dopełnione jest baksztagiami (być może nie będą nigdy używane, ale uważam, że być powinny). Żagle przednie: fok – prowadzony na sztywnym sztagu z rolerem oraz balonfok na słabe wiatry (max. 2 i 3oB – powiedzmy 3-3,5 m/s) – na rolerze lub na tzw. własnym sztagu. Jacht będzie eksploatowany przy wiatrach nie przekraczających 5oB (9-10 m/s)

Aluminiowy, płytowy miecz sektorowy podnoszony jest talią, wyprowadzoną na pokład przez pilers i dalej – przez blok zwrotny – fał biegnie do kokpitu (miecz można podnieść jedną ręką – bez użycia kabestanu). Smukła, podnoszona fałem, profilowana płetwa sterowa jest zamocowana zanurzonym pod lustrem wody jarzmie. Silnik pomocniczy – wysokoprężny, 2-cylindrowy 14-konny – mieści się pod schodami zejściówki, klasyczna, prosta linia wału przenosi moment obrotowy na 2-łopatową śrubę; została ona zaprojektowana specjalnie do Mazura 101, uwzględniając opory ruchu kadłuba przy założonej prędkości jachtu, charakterystykę krzywych momentu obrotowego, mocy silnika oraz zużycia paliwa.

Dane techniczne:

długość 10,10 m

szerokość 2,80 m

zanurzenie 0,55/1,25 m

wyporność 3470 kG

powierzchnia ożaglowania 39/53,4 m2

grot 28,4 m2

fok 10,6 m2

balonfok 25 m2

silnik pomocniczy Yanmar 2M15 o mocy znamionowej 14 KM

*                  *                  *

mazur na www
Mazur AD 2014 – otaklowany jako kuter gaflowy

 

en_USEnglish
Scroll to Top