Projekt stalowego morskiego jachtu wyprawowego o niewielkim zanurzeniu (kategoria projektowa A lub B, możliwość nadania klasy lodowej L3) to owoc współpracy ze stocznią Yacht Metal z Pleszewa.
Poszycie kadłuba o prostokreślnych liniach poszycia dennego i obłych burtach usztywnia przestrzenna kratownica utworzona ze stępki, wzdłużników dennych, żeber zintegrowanych z dennikami oraz wzdłużniki burtowe; szkielet pokładu tworzą – pokładniki oraz wzdłużniki. Fragment rusztu dennego tworzy tzw. keson. Dno, skegi, płetwy kilowe oraz keson wraz zamkniętymi w jego wnętrzu usztywnieniami wykonane są ze stali nierdzewnej A4, pozostałe ze stali o podwyższonej wytrzymałości S355. Keson denny to zintegrowany z kadłubem zbiornik na paliwo do silnika pomocniczego (olej napędowy); w płetwach kilowych umieszczony jest balast oraz zbiorniki wody czystej. Skrajnik dziobowy oddzielony od reszty kadłuba szczelną grodzią ma zagęszczoną siatkę żeber; wraz z wydzieloną „szczelną” przestrzenią w sekcji rufowej tworzą przedziały zderzeniowe.
Płetwy kilowe oraz solidne skegi osłaniające płetwy sterowe pozwalają na bezpieczne osiadanie na dnie w portach pływowych. Płetwy kilowe maja profil asymetryczny i wraz z profilowanymi skegami i płetwami steru są odchylone od pionu, tak by w przechyle – jeden „zestaw” generował optymalna siłę przeciwdziałająca dryfowi, drugi zaś wytwarzał siłę zmniejszającą przechył. Pojemność zbiornika paliwa zapewnia zasięg – przy założeniu, że silnik pracuje z prędkością około 2000 obrotów na minutę – ~3000 Mm. Silnik pomocniczy o mocy 65 KM, z klasyczna linia wału, posadowiony jest pod sterówką; schody usytuowane w sterówce prowadza do maszynowni, ponadto ewentualne większe naprawy można przeprowadzać po zdjęciu silnika z poduszek i wywindowaniu go przez luk w podłodze na poziom podłogi sterówki. Śruba napędowa osłonięta jest ostrogą stanowiącą jednocześnie podporę łożyska tylnego wału. Można oczywiście rozważać zainstalowanie dwóch mniejszych silników (np. z przekładnią S-drive), których spodziny będą osłonięte przez płetwy kilowe.
Konstrukcja kadłuba pozwala w sposób praktycznie dowolny aranżować wnętrze; i tak: np. w wersji armatorskiej proponuję mały salonik z koją pilotową w sterówce i dwoma małymi, 1-osobowymi kabinami pod nią; duży salon z otwartym kambuzem i WC w „kabinie niskiej” oraz dwie 2-osobowe kabiny z łazienkami w sekcji dziobowej.
Jacht otaklowany jest jako klasyczny slup z dużą genuą na rolerze i stosunkowo niewielki grotem; na dodatkowym sztagu przed rolerem można postawić – np. w pasatach – bliźniaczą genuę. Maszt posadowiony jest na stępce – nieco to „zagraca” salon, ale pozwala zastosować zdecydowanie lżejszy profil masztowy, niż w przypadku masztu „stojącego” na kabinie (takie rozwiązanie wymaga ponadto zastosowania dodatkowej struktury wzmacniającej w rejonie masztu, składającej się z trzech ram i dwóch pilersów).
Stateczność jachtu w pełnym zakresie przechyłów jest dodatnia; optymalne warunki wiatrowe dla pełnego ożaglowania – 117 m2 to wiatr o sile około 4/5 oB; refowanie genuy na rolerze i zakładanie refów na grocie (całkowita powierzchnia ożaglowania: I ref 95 m2, II ref 75 m2) – pozwala na żeglugę przy wietrze o sile – odpowiednio 6 i 7 oB w przechyle nie przekraczającym 25o. Dalsza redukcja powierzchni ożaglowania wymaga zrolowania genuy i postawieniu na wewnętrznym sztagu foka (fok + grot na III refie – 55,5 m2). Analiza stateczności wskazuje, iż przy tak zredukowanej powierzchni żagli uderzenie wiatru o sile 8 oB wychyli jacht (tzw. przechył dynamiczny) do ~50o (max. moment prostujący jacht osiąga w przechyle 60o) , a po ustabilizowaniu jacht będzie żeglował – przy wietrze o takiej sile – w przechyle ~ 25o. Kat martwy szacowany jest na ~100-110o , co dla wyprawowego jachtu morskiego o zanurzeniu 1,6 m jest wynikiem godnym pozazdroszczenia.
dane techniczne:
długość 15,00 m
szerokość 4,75
zanurzenie 1,60 m
wyporność 22 000 kG
powierzchnia żagli:
grot 49,5 m2
genua 67,5 m2
sztafok 24 m2
balast 3000 kg
silnik pomocniczy 65 KM
szacowana prędkość oraz przechył pod pełnymi żaglami 117 m2 (grot, genua):
siła wiatru 4o B – prędkość ~7 w; przechył ~9o
siła wiatru 5o B – prędkość ~8 w ; przechył ~14o
siła wiatru 6o B – prędkość ~ 9 w; przechył ~25o