Evergreen ABC

Kolekcja manufaktury Szkutnia po Godzinach

Jacht szkoleniowo-turystyczny do żeglugi śródlądowej (kategoria projektowa D)

Zadowalająca stateczność to kluczowa cecha, która powinna charakteryzować jacht szkoleniowo-turystyczny. Analiza stateczności jachtu Evergreen ABC wykazuje, iż zalewanie kadłuba – woda przelewa się do kokpitu przez falochron – następuje w przechyle około 55 – 60 o; szkwał o sile 5 oB, przechyli kadłub [jacht niezarefowany] do około 40 o [przechył dynamiczny], następnie kadłub wyprostuje się – do około 20-25o i w takim przechyle jacht będzie żeglował. W tych analizach – z uwagi na szkoleniowy charakter jachtu – założyłem, że załoga balastuje „niezbyt sprawnie”. Pod pełnymi żaglami przy sile wiatru 4 oB jacht powinien żeglować w przechyle około 10 o.

Sklejkowy szkielet kadłuba wycinany jest maszynami numerycznie sterowanymi i po złożeniu tworzy przestrzenną kratownicę. Sklejkowe poszycie kadłuba pokryte jest warstwą laminatu eposydowo-szklanego. Górna krawędź burty mocowana jest do wzdłużnika pokładnikowego, zaś łączenie poszycia na krawędzi burta-dno wykonane jest w technologii szycia i klejenia. Dość masywny szkielet pokładu kryje w sobie przestrzeń, wypełnioną styropianem; wraz z płytami styropianu pod półpokładami i ławkami daje to około 300 kilogramów wyporu, co zapewnia pływalność zalanego wodą kadłuba. Usytuowanie komór wypornościowych pod pokładem i pod ławkami sprawia, iż zalany wodą kadłub utrzymuje się w pozycji normalnej. Można również zbudować wersję ze szczelnymi komorami wypornościowymi, wymaga to jednak wstawienia w tzw. ślepy pokład dekli Holta, które pozwalają wentylować te zamknięte przestrzenie.

Takielunek – Evergreen ABC to klasyczny slup bermudzki z ułamkowym takielunkiem; fały prowadzone są na zewnątrz masztu. Maszt posadowiony jest w drewnianych cęgach. Aluminiowe profile – masztowy i bomowy – zaleca się wypełnić styropianem, by zmniejszyć ryzyko „grzyba” po wywrotce, co w pływaniu szkoleniowym przydarzyć się może. Na topie masztu przyspawana jest ponadto płytka z aluminium, do której można zamocować dodatkowo pływak (np. kule o średnicy około 30 cm). Olinowanie ruchome składa się z fałów grota, foka, płetw mieczowej i sterowej oraz szoty foka; całości dopełnia olinowanie półstałe – talia achtersztagu. Grot z jedną refbantą pozwala w trudnych warunkach – jeśli takowe zaskoczą np. w żegludze turystycznej – na zredukowanie jego powierzchni.

Ławki kokpitowe pozwalają sterować w dogodnej pozycji – także, gdy sterujemy siedząc na szerokim półpokładzie z nogami opartymi na ławce. Rumpel wyposażony jest w cepik. Uchylne płetwy – sterowa i mieczowa – wykonane są z blachy aluminiowej. W stoliku dość wysokiej skrzyni mieczowej jest tylko niewielki otwór, przez który wsunięte są do skrzyni wąsy, na których wisi miecz. Klasyczne gretingi z listew drewnianych zapewniają doskonałą wentylacje zęzy.

Przewidziano [np. w przypadku pływania szkoleniowego z mniej liczną załogą] możliwość zastosowania ruchomego balastu wewnętrznego mocowanego pod podłogą (sztabki ołowiane lub złom żelazny zalany cementem np. w formie z ceownika – max. 150-200 kG) w celu podniesienia stateczności.

Jacht w dowolnym stadium budowy* można nabyć w manufakturze Szkutnia po Godzinach.

* minimum – elementy kadłuba w stanie surowym

dane techniczne:

długość 6,00 m

szerokość 2,15 m

zanurzenie 0,20/1,20 m

wyporność 815 kG

powierzchnia żagli 15 m2

załoga 1-6 osób

silnik przyczepny 2-5 KM

 

en_USEnglish
Scroll to Top