Dzëk 55

Drewniany jacht odkrytopokładowy, o klasycznej konstrukcji (szeroka stępka, nadstępka, denniki, stewy, gięte żebra) z poszyciem zakładkowym, to jednostka, która powstawała na skutek zauroczenia łodziami kaszubskimi, spotykanymi już niezwykle rzadko na wybrzeżu polskiego Bałtyku.

bot 55 gaf

Takielunek zależnie od upodobania – slup gaflowy z masztem podtrzymywanym stalowymi linami lub rozprzowy – z masztem wolnostojącym. Na wzmocnionych żebrach wieszane są boczne miecze; mają one profil płasko-wypukły, by zwiększyć ich skuteczność w wytwarzaniu sił przeciwdziałających dryfowi.

bot 55 r

Łódź powinna być wyposażona w klasyczne wiosła szalupowe i tradycyjne dulki kołkowe, podkreślające styl jednostki.

Dane techniczne:

długość 5,50 m

szerokość 2,05 m

zanurzenie 0,25/0,65 m

powierzchnia żagli:

ożaglowanie gaflowe

12,6 m2

genua 5,8 m2

ożaglowanie rozprzowe

12,6 m2

Zdjęcia przedstawiają budowany przez  M.A.M  jacht Dzëk 55, przystosowny do zinstalowania silnika Volvo-Penta MD1 – stąd „pogłębiony” skeg i okno na śrubę.

Zestw trzonowy na ławie
Zestw trzonowy na ławie
Ustawianie szablonów kadłuba
Ustawianie szablonów kadłuba
Układanie klepek przy stępce
Układanie klepek…
...przy stępce
…przy stępce
Klepki spinane są miedzianymi nitami
Klepki spinane są miedzianymi nitami; widoczny dejwud rufowy z otworem na pochwę wału
Okno na śrubę
Okno na śrubę
Widok od dziobu; nie ma jeszcze dziobnicy, która będzie zamocowana do stewy
Widok od dziobu; nie ma jeszcze dziobnicy, która będzie zamocowana do stewy

Relacja z budowy łodzi

fot. M.A.M

 

pl_PLPolski
Przewiń do góry